Τετάρτη 16 Δεκεμβρίου 2015

Αναγνώστης ή θεατής;

 Από τις σελίδες του βιβλίου 
στην οθόνη του κινηματογράφου 

Το μήνυμα του φίλου μου στο Facebook με έβαλε σε σκέψεις…
 -Έχω «κατεβάσει» στον υπολογιστή μου το «Ζορμπά» του Καζαντζάκη! Ξέρω ότι είναι από τα αγαπημένα σου βιβλία. Θα ήθελες να το έχεις και στον δικό σου υπολογιστή;
Η ερώτησή του στάθηκε αφορμή για έναν «διάλογο» μηνυμάτων!(Δείγμα κι αυτό της τεχνολογικά εξελιγμένης εποχής μας: Πάψαμε να συζητάμε «δια ζώσης» και αρκούμαστε στο να ανταλλάσσουμε μηνύματα από τα κινητά τηλέφωνα,sms και mail από τους ηλεκτρονικούς υπολογιστές!)
-Το αγαπημένο μου βιβλίο στολίζει αρκετά χρόνια τη βιβλιοθήκη μου και το ξέρεις. Γιατί να σταθώ μπροστά σε μια οθόνη παθητικός θεατής, αφού μπορώ να απολαύσω το αριστούργημα του μεγάλου Έλληνα λογοτέχνη και στοχαστή διαβάζοντάς το άλλη μια φορά;


-Γιατί η ταινία θα σου δώσει την ευκαιρία να απολαύσεις την υπέροχη μουσική του Μίκη Θεοδωράκη, τα καταπληκτικά σκηνικά, κυρίως, όμως, την ερμηνεία από ηθοποιούς του επιπέδου του Άντονι Κουίν, της Ειρήνης Παππά, του Άλαν Μπέιτς και άλλων διαλεχτών ηθοποιών, επιλεγμένων προσεκτικά από έναν διεθνώς καταξιωμένο σκηνοθέτη, τον «δικό μας» Μιχάλη Κακογιάννη ! 
-Ακριβώς αυτός είναι ο κυριότερος λόγος που προτιμώ το βιβλίο! Θέλω να αφήσω τη δική μου φαντασία να «ζωντανέψει» τους ήρωες του Καζαντζάκη, να νιώσω έτσι σαν να συμμετέχω κι εγώ, ότι είμαι ένας από τους αφανείς χαρακτήρες που πλαισιώνουν τον Αλέξη Ζορμπά, αντί να αφεθώ παθητικά στη φαντασία του σκηνοθέτη και τον τρόπο με τον οποίο προσεγγίζει εκείνος τα μηνύματα του μυθιστορήματος!
-Μα, στ’ αλήθεια, προτιμάς να κάθεσαι ώρες και μέρες διαβάζοντας, αντί να χαρείς για 90΄στην πολυθρόνα σου τη μαγεία που μόνο ο κινηματογράφος, έστω και στη μικρή οθόνη του υπολογιστή σού προφέρει;
-Είναι, δηλαδή, θέμα χρόνου; Κολλάς κι εσύ στο δόγμα «ο χρόνος είναι χρήμα» και παρασύρεσαι σε ένα ασταμάτητο κυνήγι του χρόνου, χωρίς να ξέρεις γιατί; Να σου θυμίσω τα λόγια του «Μικρού Πρίγκηπα», στο βιβλίο του Αντουάν ντε Σεντ Εξιπερί; «Αν είχα περισσότερο χρόνο, θα πήγαινα ο ίδιος στην πηγή να πιω νερό!»
-Κι όμως, η κινηματογραφική μεταφορά ενός βιβλίου σού προσφέρει τη δυνατότητα να ευχαριστήσεις εκτός από την όραση και την αίσθηση της ακοής! Μπορείς να παραβλέψεις την απόλαυση της μουσικής που έγραψε ο Θεοδωράκης για την ταινία «Zorba, the Greek»;
-Η ανάγνωση ενός βιβλίου, φίλε μου, δεν με εμποδίζει να ακούω τη μουσική του Θεοδωράκη, την ίδια στιγμή, όμως, να νιώθω στα δάχτυλα την αίσθηση της αφής καθώς γυρίζω τις σελίδες κι ακόμη –όσο κι αν ακούγεται παράξενο-την οσμή του χαρτιού, κάτι που μόνο ένας βιβλιόφιλος νιώθει και απολαμβάνει!
-Εγώ, πάλι, είμαι σινεφίλ, στο έχω ξαναπεί! Εσύ, όμως, επιμένεις να απορρίπτεις την κινηματογραφική μεταφορά μυθιστορημάτων! Δεν σκέφτεσαι πόσα εκατομμύρια άνθρωποι σε όλο τον κόσμο γνώρισαν το «Ζορμπά» του Καζαντζάκη, όχι διαβάζοντας το βιβλίο, αλλά βλέποντας την ταινία στη μεγάλη οθόνη του κινηματογράφου ή στη μικρή οθόνη της τηλεόρασης και του ηλεκτρονικού υπολογιστή;
-Αυτός που «γνώρισαν» δεν ήταν ο «Ζορμπάς» του Καζαντζάκη, αλλά ο «Zorbas, the Greek» του Μιχάλη Κακογιάννη! Κάθε σκηνοθέτης αποφασίζει να «περάσει» στην οθόνη αυτό που ο ίδιος προσέλαβε από την ανάγνωση ενός βιβλίου, ανάγνωση που είναι διαφορετική από εκείνη του συγγραφέα και του απλού αναγνώστη! Όχι, φίλε μου, δεν απορρίπτω την μεταφορά στον κινηματογράφο καταξιωμένων λογοτεχνικών έργων, όμως προτιμώ να «ταξιδέψω» με τη δική μου φαντασία στον κόσμο που ο συγγραφέας μού παρουσιάζει μέσα από τις σελίδες του βιβλίου του! Στη συνέχεια, έχοντας απολαύσει τη χαρά του διαβάσματος, ναι, να παρακολουθήσω και την κινηματογραφική εκδοχή του μυθιστορήματος! Προηγείται ο αναγνώστης και ακολουθεί ο θεατής!

Έτσι είναι! Η ανάγνωση ενός βιβλίου συχνά παροτρύνει τον αναγνώστη να παρακολουθήσει ΚΑΙ την ταινία! Αντίθετα, λίγες φορές ο θεατής της ταινίας θα αναζητήσει για να διαβάσει το βιβλίο που διασκευάστηκε για τη μεγάλη οθόνη! Γι’ αυτό, θα σου πρότεινα να σου δανείσω το βιβλίο του Καζαντζάκη να το διαβάσεις και με τη σειρά σου εσύ να μου δώσεις να δω την ταινία του Κακογιάννη στον υπολογιστή μου! Μπορούμε αργότερα να συνεχίσουμε τη συζήτηση αυτή… Κι έχουμε πολλά να πούμε…
Έκλεισα τον υπολογιστή, πήρα από τη βιβλιοθήκη μου το βιβλίο «Βίος και Πολιτεία του Αλέξη Ζορμπά», διάλεξα μια όμορφη, απαλή μουσική και κάθισα στην γνώριμη θέση μου δίπλα στο παράθυρο με θέα στο Αιγαίο να απολαύσω για άλλη μια φορά τη «σοφία της γραφής» του Νίκου Καζαντζάκη…
 (Λ.Π.)

ΠΗΓΗ: "Ο ΛΟΓΟΣ ΤΩΝ ΚΥΚΛΑΔΩΝ"

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου