Σάββατο 1 Μαΐου 2010

Ο συγγραφέας Κώστας Κατσουλάρης

εξηγεί τη μέθοδο της γραφής του...

-Ποιος είναι ο ιδανικός αναγνώστης;
-Δεν γνωρίζω. Πρόκειται για μια συνάντηση με απρόσμενα αποτελέσματα. Ο συγγραφέας έχει βάλει αυτό που έχει βάλει στο βιβλίο του, ο αναγνώστης προσθέτει αυτό που έχει να προσθέσει στο δικό του -πια- βιβλίο. Όσο πιο δημιουργικός ο αναγνώστης τόσο πιο καλό θα είναι το τελικό αποτέλεσμα, τόσο πιο ευτυχής η συνάντηση.
-Τι κάνετε τα βιβλία που δεν σας αρέσουν;
-Για την ώρα απλώς τα στοιβάζω (σε πατάρια, κάτω από κρεβάτια). Δεν μου κάνει καρδιά να πετάω βιβλία, ακόμη κι όταν είμαι πεπεισμένος ότι είναι «σκουπίδια». Από την άλλη, ούτε η λύση να τα δίνεις στη βιβλιοθήκη του χωριού σου είναι ενδεδειγμένη, ακριβώς επειδή οι βιβλιοθήκες δεν είναι χωματερές. Ίσως η καλύτερη λύση να είναι η πολτοποίηση και ανακύκλωση.
-Έχετε μια συγκεκριμένη ρουτίνα στη συγγραφή κειμένων;
-Όχι πια. Θα το ήθελα, αλλά δεν καταφέρνω να τιθασεύσω επαρκώς την καθημερινότητα.
-Έχετε μια ιεροτελεστία όταν γράφετε;
-Όχι. Προτιμώ να μην είμαι στον οπτικό ορίζοντα άλλων. Ιδανικά, σε ξενοδοχείο. Περιστασιακά, σε άλλη χώρα. Στην πράξη, γράφω όπου και όπως μπορώ.
-Πίνετε ή τρώτε καθώς γράφετε;
-Όχι.
-Ποια είναι η αγαπημένη σας λέξη;
-Δικαιοσύνη.
-Υπάρχει κάτι που θα αλλάζατε στο τελευταίο σας βιβλίο;
-Όχι. Νομίζω ότι είναι μια χαρά όπως είναι.
-Πώς προκύπτουν τα ονόματα των ηρώων σας;
-Τους ρωτάω. Όσους δεν απαντούν, τους βασανίζω με μεθόδους που έχω ξεσηκώσει από τον Τζακ Μπάουερ.
-Ποιες είναι οι λογοτεχνικές επιρροές σας;
-Αυτό το ερώτημα ακόμη το διαπραγματεύομαι με τον εαυτό μου και κάθε φορά καταλήγω σε ένα βαρετό name dropping συγγραφέων που θαυμάζω. Μερικοί από αυτούς είναι σταθεροί. Ο Ντοστογιέφσκι κι ο Φρόιντ, για παράδειγμα, νομίζω ότι με έχουν κατά κάποιο τρόπο σημαδέψει. Αν δεν τους είχα διαβάσει, ή διαβάσει γι' αυτούς, πιθανότατα δεν θα ήμουν το ίδιο άτομο.
-Αν δεν ήσασταν συγγραφέας, τι θα ήσασταν;
-Μεταφραστής, δημοσιογράφος, βιβλιοκριτικός. Όχι απαραίτητα με αυτή την σειρά. Ή τίποτε από αυτά. Ναυτικός ίσως.
-Τι θα αλλάζατε στον τρόπο γραφής σας;
-Η πάλη με τις λέξεις και τα νοήματα είναι διαρκής. Δεν ξέρω τι να σας απαντήσω. Προσπαθώ κάθε φορά που γράφω ένα καινούργιο βιβλίο να γίνομαι καλύτερος συγγραφέας.
-Τι θα αλλάζατε στον εαυτό σας;
-Αυτή η ερώτηση είναι ακόμη πιο τρομακτική γιατί με κάνει να σκέφτομαι τον εαυτό μου ως κάτι με αρχή, μέση και τέλος. Πού υπάρχει αυτό το πλάσμα; Αλλά για να μη νομίζετε ότι υπεκφεύγω, θα δοκιμάσω μια απάντηση: Θα ήθελα πολύ να γίνω καλύτερος άνθρωπος, να νοιάζομαι περισσότερο για τους άλλους γύρω μου, να με απασχολούν λιγότερο τα πράγματα που με παθιάζουν, τα βιβλία μου, αυτά που κάνω ή δεν κάνω, ο εαυτός μου εν γένει. Θα ήθελα λιγότερο εαυτό, να τι θα ήθελα.
-Πώς χαλαρώνετε;
-Πίνοντας, βλέποντας παιδικές ταινίες, οδηγώντας με το αυτοκίνητο. Δεν κάνω όμως ποτέ και τα τρία αυτά μαζί.
-Ποιο βιβλίο θα θέλατε να διαβάσετε;
-Την Ιλιάδα.
-Ποιο βιβλίο έχετε πει ψέματα πως έχετε διαβάσει;
Την Ιλιάδα.
-Πώς προέκυψε η ιδέα του τελευταίου σας βιβλίου;
-Από τη ζωή μου ως άντρα.
(ΠεριοδικόLIFO/SMALL TALK)

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου