Τρίτη 21 Ιανουαρίου 2020

Γιατί διαβάζουμε;

(Τρεις τρόποι για να αγαπήσεις 
τη λογοτεχνία) 
Γράφει ο Πυθαγόρας Ελευθεριάδης 
 Με ρωτάνε συχνά πότε ξεκίνησα να διαβάζω λογοτεχνικά βιβλία. Η αλήθεια είναι πως δε θυμάμαι ούτε το πρώτο μου βιβλίο ούτε την ηλικία. Το βιβλίο για εμένα ήταν πάντα ένας τομέας άρρηκτα συνδεδεμένος με τη ζωή μου. Πάντα χαιρόμουν με τα τετράγωνα πακέτα, ήξερα πως έκρυβαν μέσα τους ένα βιβλίο. Η σκέψη μου εκείνη τη στιγμή ήταν μία: Σε ποια ιστορία θα ενταχθώ; Σε ποια ζωή θα πάρω μέρος; Σε ποιο μέρος θα ταξιδέψω;
Με τη λογοτεχνία ταξιδεύω, σκέφτομαι, βελτιώνομαι, αποφορτίζομαι, μαθαίνω να αγαπώ και να απαιτώ, να συζητώ και να ακούω. Ποτέ δεν την συνέδεσα με τις σχολικές υποχρεώσεις. Αποτελούσε το πιο γρήγορο και οικονομικό ταξίδι, την τέλεια κλειδαρότρυπα τόσο για τις ζωές των άλλων όσο και για τη δική μου. 
Γιατί όμως οι νέοι πλέον δεν διαβάζουν τόσο; Γιατί συνδέουν το βιβλίο με την υποχρέωση; Γιατί φοβούνται να εξερευνήσουν τον εαυτό τους; Είναι αλήθεια πως ο εσωτερικός κόσμος αλλάζει πολύ πιο δύσκολα από τον εξωτερικό. Εξ ου και τα γεμάτα γυμναστήρια σε αντίθεση με τα «άδεια» (συχνά) βιβλιοπωλεία.
Πώς μπορεί όμως κάποιος να μυηθεί στη λογοτεχνία;
1) Τα προσωπικά ενδιαφέροντα. Μία συμβουλή που δίνω πάντα στους μαθητές μου είναι να ξεκινήσουν το ταξίδι τους με τη λογοτεχνία διαβάζοντας ένα βιβλίο που συνάδει με τα δικά τους ενδιαφέροντα. Π.χ μου αρέσουν οι πλανήτες; Το ποδόσφαιρο; Είναι καλό να επισκεφθώ ένα βιβλιοπωλείο και να ζητήσω ένα βιβλίο που θα αφορά το συγκεκριμένο θέμα (όχι όμως βιογραφία ή επιστημονική προσέγγιση αλλά ιστορία σχετική με το θέμα).

2)Η έκταση των σελίδων. Για εμένα δεν αποτελεί κριτήριο για το αν θα μπορέσω να ολοκληρώσω γρήγορα ένα βιβλίο. 600 σελίδες έχουν τελειώσει σε 2 μέρες και 150 σε 1 μήνα. Για την αρχή όμως του λογοτεχνικού ταξιδιού θα ήταν καλό (καθαρά για λόγους ψυχολογίας και αρνητισμού) να επιλέξεις ένα βιβλίο σχετικά μικρό. Είτε αυτό αποτελεί ένα σύντομο μυθιστόρημα, δοκίμιο ή ακόμη και κόμικ. Στην τελευταία περίπτωση οι εικόνες θα σε εντάξουν πιο ήπια στην διαδικασία του διαβάσματος.
3) Απομάκρυνε την τεχνολογία. Υπάρχουν πολλές φορές καθώς διαβάζω, όπου η τεχνολογία και τα social media μού αποσπούν την προσοχή καθιστώντας πιο δυσχερή την ανάγνωση. Μία λύση είναι να απενεργοποιείς το wifi ή ακόμη και να απομακρύνεις το κινητό από τον χώρο που διαβάζεις. Εκείνη τη στιγμή μπορείς να σκεφτείς τα οφέλη του ενός και του άλλου. Από τη μία παρατηρείς τις ψευδείς ζωές των άλλων και από την άλλη διευρύνεις τους πνευματικούς σου ορίζοντες βελτιώνοντας ταυτόχρονα τόσο το γλωσσικό όσο και το γνωστικό σου επίπεδο.
Υπάρχουν τρόποι για να ξεκινήσεις να διαβάζεις. Μεγάλωσες σε μία χώρα η οποία συνέβαλε σημαντικά στην παγκόσμια λογοτεχνία. Επίσης υπάρχει πάντα χρόνος για διάβασμα (αλλά το συγκεκριμένο θέμα θα το αναλύσω σ’ άλλο άρθρο). Σε περίπτωση οικονομικής δυσχέρειας μη ξεχνάς τις δημόσιες βιβλιοθήκες και τις ανταλλαγές βιβλίων με τους φίλους σου.
Είμαι κομμάτι όλων όσων έχω διαβάσει. Όπως επίσης μπορεί να αποτελώ εγώ, εσύ κι άλλοι άνθρωποι γύρω μας την έμπνευση για δημιουργία μίας καινούργιας ιστορίας. Ίσως βρίσκεσαι κάπου κρυμμένος σε σελίδες ενός βιβλίου που δημιουργήθηκε χάρη σε σένα. Δώσε μία ευκαιρία σ’ έναν τομέα που μόνο θετικά μπορεί να σου προσφέρει.

Υ.Γ Υπάρχουν χειρότερα εγκλήματα από το να καις βιβλία. Ένα από αυτά είναι να μη τα διαβάζεις

ΠΗΓΗ: https://pithagoreiotheorimasite.wordpress.com/ >

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου